Käsimatkatavarat

Hattuhyllystä matkatavarahyllyksi

Caravellessa (kuten myös Convairissa) oli avoimet hattuhyllyt eli irtotavaroiden, päällysvaatteiden ja käsimatkatavaroiden sijoittelu matkustamossa oli usein hidasta, etenkin talvella. Vasta 1970-luvun puolivälissä koneisiin tuli luukuilla varustetut hyllyt. Hattuhylly vaihtui sanastossa matkatavarahyllyksi, kun sinne sijoitettiin käsimatkatavarat pois edessä olevan istuimen alta. Hattuhyllyä me käytämme edelleen avohyllyistä DC-Kolmosessa.

 

Taiteilua tarjottimien kera

Ateriarjoilu Caravellessa ja DC-8:ssa

Konetyyppien vaihtuessa isompiin toimenkuvakin laajeni. Lentoajat pitenivät, matkustajamäärä lisääntyi ja matkustusluokkia tuli enemmän. Palvelukonseptit lennoilla tarjottavasta ateriasta ja muusta viihteestä seurasivat kansainvälistä kehitystä.

Caravellessa ja DC-8 koneissa tarjoilussa kaikki ateriatarjottimet kannettiin kuumine komponentteineen koko matkustamoon käsin. Suurin määrä operoitiin takakeittiöstä käsin. Ruokailun jälkeen kannettiin kaikki käsin pois, jolloin tarjottimilla oli myös juomatölkkejä ja muuta roskaa. Kertakäyttöisiä astioita ei ollut käytössä eli käytetyt tarjottimet astiastoineen tuli pujottaa yksitellen keittiötiloissa takaisin bokseihinsa. Lentoemännän matkustajille kantamana taisi yhdellä kertaa olla jopa kymmenen tarjotinta tai stuerteilla ehkä kaapillinen 14 kpl.

Pikkupulloja moneen makuun

Juomatarjoilu

Juomia tarjoiltiin koottavasta kärrystä nostamalla kaapeista metallisia juomakaukaloita sen hyllyille. Pidemmällä lennolla kärry koottiin ja purettiin ja täydennettiin moneen kertaan. Juomien tarjonta oli aika erilainen kuin tänä päivänä. Kärryssä oli virvokkeita pienissä pulloissa, olutpulloja, viinejä, väkeviä, cocktaileja, liköörejä, sitruunaa, oliiveja, koristekirsikkaa ja tikkuja sekä jääpaloja. Hyvin paljon myöhemmin tulivat vedet ja mehut ja nykyään mustikkamehu. Jääpalat poistuivat mehupainotteisen valikoiman myötä.

Siirry takaisin sivun alkuun