Kokoelmat

Kokoelmiemme painopisteenä on kotimaan ilmailu, suomalaisten suunnittelemat tai käyttämät lentokoneet ja suomalaisten osuus sekä kotimaisessa että kansainvälisessä ilmailussa. Kokoelmiin kuuluvat valokuvat, asiakirjat ja kirjallisuus ovat valtakunnallisesti arvokas ilmailuhistorian aarreaitta.

Kokoelmat

Museon merkittävimmät objektit ovat 82 ilma-alusta. Ilma-aluskokoelman tähtiä ovat Consolidated-Vultee Convair 340/440 Metropolitan -liikennelentokone vuodelta 1953, I.V.L. A22 Hansa -meritiedustelukone vuodelta 1922 ja Messerschmitt Bf 109G-2:n hylkylöytö. Ilma-aluksiksi luetaan myös museokokoelmamme 1970-luvun riippuliitimet ja suomalaisen Veikko Kasevan kuumailmapallokuori korineen. Muita suurikokoisia ja merkittäviä kokoelmaesineitä ovat 29 moottoria ja 14 ohjaamoharjoittelulaitetta.

Ilmailumuseon museokokoelmaan on liitetty noin 10 000 esinettä, noin 20 000 valokuvaa ja arkistossa on noin 1500 hyllymetriä aineistoja. Valokuvat ovat määrällisesti museon laajin aineisto, sillä niitä on arvioitu olevan yhteensä noin 285 000. Ilmailumuseo on avannut Finna-aineistohakupalvelussa jo huimat 9785 valokuvaa kaikkien käyttöön. Museon monipuolisiin kokoelmiin voi tutustua museon nykyisillä sivuilla Kokoelmat – Suomen ilmailumuseo tai  Finnassa.

 

 

 

Tapoja tukea

Tue museon yleisön suosikkia, Convair Metropolitania

Ilmailumuseon Convair 440 Metropolitan OH-LRB ”Old Lady” on lentokone, jolla on pisin palvelushistoria Finnairin historiassa. Aero Oy:n Convair CV-440 Metropolitan OH-LRB kuljetti matkustajia ja rahtia yhteensä 27 vuoden ajan. Suomalaisilla lentoyhtiöillä Finnairilla ja Kar-Airilla oli käytössään yhteensä yhdeksän Convair-lentokonetta 1950-luvulta 1980-luvulle. Vielä tänäkin päivänä Convairit lentävät rahtikoneina ympäri maailmaa. Convair on yksi museovieraiden suosikeista – sen kapea käytävä herättää yhä menneen ajan leppoisan matkustamisen tunnelman. Katso Convairin esittelyvideo vuodelta 1956 Ylen Elävä arkistosta

Voit tukea Old Ladyn säilyttämistä ja siirtämistä uuteen ilmailumuseoon lahjoittamalla museon kokoelmakeräykseen. Kokoelmakeräyksen varoja käytetään muun muassa Convair CV-440 Metropolitanin siirtokustannuksiin ja nykyaikaisten ilmatyynyjen hankintaan.

Suomen Ilmailumuseon kuvakokoelmat.

Tue ilmailun todellista työjuhtaa

Lockheed 18-07 Lodestar OH-VKU on kaksimoottorinen matkustajakone, jossa on mäntämoottorit. Ilmailumuseon Lockheed Lodestar lensi matkustajalentoja suomalaiselle Kar-Air Oy:lle 1950-luvulla. Lentokonetta käytettiin myöhemmin Geologian tutkimuskeskuksessa mineraalien etsintätehtävissä aina 1970-luvulle saakka. Museon kokoelmassa on säilynyt antenneja ja viestintälaitteita, jotka liittyvät Lodestarin käyttöön geologisissa tutkimuksissa.

Voit tukea lentokoneen säilyttämistä ja siirtämistä uuteen ilmailumuseoon lahjoittamalla museon kokoelmakeräykseen. Kokoelmakeräyksen varoja käytetään muun muassa Lockheed Lodestarin siirtokustannuksiin ja siirtolaitteiden hankintaan.

Tue ikonisen Messerschmittin konservointia

Suomen Ilmailumuseon perusnäyttelyssä esillä oleva Messerschmitt Bf 109 G-2 on harvinainen näyttelyesine. Yksipaikkainen saksalainen hävittäjälentokone, joka valmistettiin Itävallassa ja palveli toisen maailmansodan taivailla. Kone oli yksi Luftwaffen tärkeimmistä hävittäjätyypeistä, tunnettu nopeudestaan ja ketteryydestään. Suomen ilmavoimat hankki sodan aikana yli 150 Messerschmittiä. Museon näyttelyssä sijaitseva MT-208 lensi aikanaan suomalaisissa väreissä, kunnes kohtalo puuttui peliin. MT-208 teki pakkolaskun mereen Porin edustalla 1940-luvulla. Lentokone katosi merten  syvyyksiin yli puolen vuosisadan ajaksi. Vasta vuonna 1999 MT-208 nostettiin takaisin päivänvaloon. Nostotyössä paljastui, että kone oli hajonnut osiin. Koneen moottori, potkuri, peräsin, ohjaamo ja siivet jouduttiin pelastamaan erikseen. Jokainen osa kertoo omaa tarinaansa sodasta, selviytymisestä ja säilyttämisestä. Tänään tämä ainutlaatuinen Messerschmitt on osa museomme perusnäyttelyä.

KURKISTUS MUSEON KOKOELMIEN TARINOIDEN TAAKSE

Liikennelentäjä Matti Nurminen museomme Convairin ohjaamossa

”Lennettiin kesällä 1967 Convairilla Ivalosta Kirkenesiin. Vesiglykoliseos oli päällä, ja olimme jo matkalentokorkeudessa, polttoaineseos laihennettuna, kun mekaanikko sanoi: ’Ota, Matti, tuo vesi pois päältä.’ Otin – ja molemmat moottorit sammuivat. Kippari veti kaasut kiinni, ja minä panin seokset rikkaalle. Molemmat moottorit käynnistyivät saman tien.”

Matti Nurminen, liikennelentäjä
Koko työura Finnairilla, takana 22 000 lentotuntia. Nykyään Ilmailumuseon vapaaehtoisena toimiva kiitelty simulaattorilentäjä.

Lentäjä hymyilee kameralle lentokoneen ohjaamossa
Liikennelentäjä Matti Nurminen Aero Oy:n Convair CV-440 Metropolitanin ohjaamossa perämiehen paikalla. Suomen Ilmailumuseon kokoelmat, CC BY 4.0.

KURKISTUS MUSEON KOKOELMIEN TARINOIDEN TAAKSE

Pääpurseri Nina Merisalo-Reunanen museomme Convairissa harjoitellen evakuointia 70-luvulla

”Lentoemäntäkurssin päätyttyä lennettiin yksi FAM-lento eli perehdytyslento kokeneemman lentoemännän kanssa. Tämän jälkeen lensin Convairia yksin matkustamossa ilman kollegaa, paitsi ulkomaille meitä työskenteli koneessa kaksi.”

Pääpurseri Nina Merisalo-Reunanen. Takana 17 lentokonemallia ja miltei 50 vuotta taivaalla. Nykyään pääpurserina Suomen vanhimmassa yhä matkustajakäytössä olevassa lentokoneessa, ”Vanhassa rouvassa” (DC-3 OH-LCH).

Lue lisää Nina Merisalo-Reunasen miltei 50 vuodesta taivaalla

Nina Merisalo-Reunanen Convair evakuointiharjoitus 70l

Lentomajakoita ja matkustamopalveluhenkilöstön pukuja

Myös matkustamon ja ohjaamojen osat, sisustuselementit, potkurit sekä esimerkiksi viestintälaitteet muodostavat merkittävän osan museon kokoelmasta. Viestintälaitteisiin sisältyy muun muassa suurikokoisia lennonjohdon laitteita, kiitoratojen valaisimia, tutkia sekä lentomajakka. Lisäksi lentoyhtiöiden virkapukukokoelma ja varhainen lentovarustekokoelma ovat laajoja ja kulttuurihistoriallisesti merkittäviä.

Kaikkien Ilmailumuseon 10 000 esineen ja muun mittavan aineiston siirtäminen ja säilyttäminen asianmukaisissa olosuhteissa on valtava urakka. Tule mukaan tukemaan kokoelmien helmien ja omien suosikkikohteidesi matkaa kohti Uutta Ilmailumuseota!

Kuva: DC-3 -lentokone “Lokki” (OH-LCD) osaavien vapaaehtoisten muuttotalkoissa matkalla kohti Ilmailumuseon pihan uutta maamerkkiä.

Siirry takaisin sivun alkuun