Fyysistä työtä

Kärryt ja uuni helpottamaan ruokatarjoilua

Lentoemännän työssä oli paljon käsin nosteltavaa, siirreltävää ja kannettavaa aina vuosille 1975 saakka, jolloin ”pyörä keksittiin”. DC-9-50 ja DC-10 koneisiin tuli pyörillä kulkevat, puolivalmiiksi Cateringissa pakatut kärryt. Kaikki tuli käytävälle tarjolle umpinaisissa kärryissä. Päälle laitettiin kuumat annokset ja sisältä otettiin valmis tarjotin. Usein oli kärryn päällä lisäksi lämmitetyt leivät korissa, pellavaliinan alla. Toisessa kärryssä tuli juomat edellä tai perässä. Lennon Senior Attendant ja laajarungoissa Purseri oli jakanut miehistön jokaiselle lentoemännälle ja stuertille omat tehtävät.

Miehistö- ja matkustajamäärän mukaan jokainen pakkasi oman kärrynsä. Oli myös ”keittiövuoro”, missä yksi matkustamohenkilökunnan jäsen valmisteli ja tuotti kaiken valmiiksi menemään käytävälle tarjolle. Lämpimät ateriat lämmitettiin ja nostettiin uunista ulos. DC-8:ssa lisäksi vaihdettiin juuri lämmitetyn uunikehikon tilalle toinen lämpiämään ensimmäisten tarjoilun aikana. Palapeliä oikealla hetkellä ja organisaatiokykyä vaadittiin usein. Toisella kädellä keitettiin kahvia ja haudutettiin teetä.

Tarjoilun jälkeen kerättiin kaikki takaisin kärryihin, mutta ”pyörillä”. Tarjoilu sujui kokonaisuutena kevyemmin ja nopeammin. Roskatkin palautuivat pääasiallisesti tarjottimien mukana kärryissä. Kierrätyksestä kukaan ei ollut vielä kuullutkaan.

Väistelemisen mestarit

Työtilojen kasvaminen

Kaikista lentämistäni konetyypeistä muistan lämmöllä DC-10 ja MD-11 koneita, koska ne olivat työtiloiltaan isompia ja laskutilaa oli enemmän. Tarpeeksi sitä ei liene koskaan, mutta silloin oli massiiviset tarjoilut.

Työtilojen ahtaus oli muissa konetyypeissä jokapäiväinen pulma, mutta ei juurikaan törmäilty toisiimme työn touhussa, vaikka samassa keittiössä oli useampia tekemässä yhtä aikaa töitä. Kuumien ruokien ja juomien käsittelyssä oli kyllä vaaransa pienessä tilassa. Lentoemäntä osaa loppuelämänsä suvereenisti väistellä muita ihmisiä.

V:n 1986 kuvassa Ninalla mm. DC-10:ssä ja MD-11:sta käytetty virkapuku.

Viihdetarjonta lennolla

Elokuvia ja musiikkia

Matkustajien viihdykkeeksi pidemmillä lennoilla tuli elokuvaviihde. DC-8 ja DC-10 koneissa samaa elokuvaa näytettiin koko matkustamoon, lennon aikana kaksi elokuvaa peräkkäin. Valkokangas käännettiin esille levynä tai vedettiin katosta alas. Elokuvat olivat runsaan puolen metrin kokoisella filmikelalla, joka vaihdettiin kesken lennon. Projektorit olivat turistiluokassa keskellä kattoa ja lentoemännän tuli keskipaikoilta pyytää matkustajia siirtymään pois siksi aikaa, kun filmikelan kanssa kiipesi käsinojille vaihtamaan sen katossa olevan luukun taakse. Elokuvien aikana ei ollut tarjoilukärryjä matkustamossa. Musiikkikanavia sai kuunnella koko lennon ajan.

Matkustajille vuokrattiin kuulokkeita lennon ajaksi. Ensin kuulokkeet olivat muovituubeja, jotka myöhemmin vaihtuivat sangallisiin malleihin.

Siirry takaisin sivun alkuun