Uusi Ilmailumuseo -hanketta työstettiin eteenpäin eri työryhmissä vuoden 2024 aikana ja asiakas- ja tilapalvelutyöryhmä keskittyi syys- ja talvikaudella 2024-2025 asiakastutkimuksen tekemiseen eri kohderyhmille suunnattujen asiakaskyselyjen muodossa.
Järjestimme myös asiakaspajat kokousasiakkaille ja Ilmailumuseon lähiseudun asukkaille ja työntekijöille. Työapajat toteutettiin yhteistyössä ammattioppilaitos Careerian kanssa.
Nykyisille kokous- ja kokoelma-asiakkaille toteutettiin omat kyselyt heidän toiveistaan Uuden Ilmailumuseon palveluvalikoimaan ja tiloihin liittyen. Lisäksi museolla ja eri sosiaalisen median kanavissa toteutettiin yleinen museokävijöille suunnattu kysely, ja asiakaspalveluhenkilökuntamme jalkautui lukuisiin eri kohteisiin Vantaalla, kuten kirjastoihin ja kauppakeskuksiin, sekä Helsinki-Vantaan lentokentälle tekemään asiakastutkimusta, jolla tavoitettiin myös Ilmailumuseon tämänhetkisiä ”ei kävijöitä”.
Kokousasiakkaille suunnattuun kyselyyn vastanneet toivoivat Uuden Ilmailumuseon kokoustiloilta mm. muunneltavuutta ja avaruutta, ajantasaista kokoustekniikkaa, tilaa järjestää 10–50 hengen tilaisuuksia ja ryhmätyö-, auditoriotyyppistä tilaa. Kokouspalveluista mainittiin laadukkaat ravintola- ja cateringpalvelut, asiantunteva asiakaspalvelu ja tekninen tuki, museon teeman näkyminen palveluvalikoimassa, ja erilaiset oheispalvelut, kuten esittelyt, opastukset ja elämyspalvelut.
Kokoelma-asiakkaat toivoivat Uuden Ilmailumuseon kokoelmapalveluilta muun muassa ilmailuhistorian henkilöhistoriaa näkyväksi myös digitoituna ja nykyistä helpompaa pääsyä siihen, sekä mahdollisuutta tutustua fyysiseen arkistoon jatkossakin. Museon muista palveluista mainittiin kahvila, näyttelyt ja museokauppa, sekä opastukset.
Ilmailumuseolla ja eri sosiaalisen median kanavissa esillä olleeseen kyselyyn vastanneet toivoivat Uuden Ilmailumuseon tiloilta etenkin visuaalista vaikuttavuutta, esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Näyttelyiltä toivottiin monipuolisuutta, vaihtuvuutta sisältöihin, interaktiivisuutta ja mahdollisuutta päästä kokemaan ja tekemään -myös lasten kanssa. Palveluista nimettiin muun muassa kahvila tai ravintola, laadukas museokauppa, pääsylipun hintaan sisältyvät elämyspalvelut kuten simulaattorit, lasten huomioiminen, erilaiset tapahtumat, ja saavutettavuuden huomioiminen myös hinnoittelussa.
Jalkautumiskysely toteutettiin syksyn ja talven aikana Kauppakeskus Kiviksessä ja Dixissä, Myyrmäen ja Pointin kirjastoissa, ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Valtaosa vastanneista oli kuullut Ilmailumuseosta, mutta yli puolet ei ollut vielä vieraillut meillä. Syyksi vierailla vuoden 2027 lopussa valmistuvassa Uudessa Ilmailumuseossa nimettiin useimmiten halu oppia historiasta ja ilmailusta, uteliaisuus nähdä Uusi Ilmailumuseo, kokemusten tarjoaminen lapsille ja halu nähdä historiallisia ilma-aluksia.
Lämmin kiitos kaikille kyselyihin vastanneille ja työpajoihin osallistuneille! Kerättyä aineistoa tullaan hyödyntämään Uusi Ilmailumuseo -hankkeen edetessä.